TitelHow-To-NFS-2-Eingabe-Gesuche
BeschreibungHow-To-NFS-2-Eingabe-Gesuche
Startdatum01.01.2013 00:00
Enddatum01.01.2050 00:00


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2. Stufe: Eingabe von Gesuchen
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​Die Gesuche zeichnen sich im Vergleich zu den Skizzen durch detailliertere Angaben aus. Der Inhalt ist wie folgt gegliedert (Seitenzahlen als Richtwerte bisheriger Ausschreibungen):

  • 1. Zusammenfassung (max. 2 Seiten)
  • 2. Wissenschaftliche Fragestellung und Bezug zur Gesellschaft (max. 2 Seiten)
  • 3. Kohärentes Forschungsprogramm über die ersten vier Jahre: Forschungsstand, Struktur des NFS in der ersten Periode, angestrebter Beitrag zum Forschungsstand, Mehrwert durch Zusammenarbeit im NFS, Ausblick über die erste Periode hinaus (max. 8 Seiten)
  • 4. Forschungspläne der Teilprojekte: Forschungsfrage, Forschungsstand, beabsichtigter eigener Beitrag zum Forschungsstand, Beiträge zu den übergeordneten Fragestellungen des NFS (max. 6 Seiten pro Projekt, exkl. Literaturangaben)
  • 5. Internationale Vernetzung und Einbettung in die internationalen wissenschaftlichen Kooperationsaktivitäten der Schweiz (max. 2 Seiten)
  • 6. Ziele und Massnahmenplan im Bereich Wissens- und Technologietransfer; Kooperationspartner ausserhalb des NFS (max. 4 Seiten)
  • 7. Ziele und Massnahmenplan im Bereich Nachwuchs- und Frauenförderung (max. 4 Seiten)
  • 8. Ziele und Massnahmenplan im Bereich Kommunikation (max. 2 Seite)
  • 9. Strukturmassnahmen (max.3 Seiten)
  • 10. Organisationsstruktur und Verfahrensabläufe (max. 6 Seiten)
  • 11. Begründung für das Budget der ersten 4 Jahre
  • 12. Anhänge:
    a. Liste der Leiter/innen der Teilprojekte und Titel der Projekte
    b. CV (max. 2 Seiten) und Literaturliste über die letzten 5 Jahre der NFS-Leiterin oder des NFS-Leiters, der Stellvertreterin oder des Stellvertreters sowie der Teilprojektleitenden (1 Datei pro Person)
    c. Budget für die erste Periode
    d. Unterstützungsschreiben der Heiminstitution (inklusive Formulare zu Strukturmassnahmen und Eigenleistungen)

Wiederum ist ein Unterstützungsschreiben jeder Heiminstitution beizufügen, mit gegenüber der Skizzenstufe aktualisiertem Inhalt.

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2e étape: soumission des requêtes
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​Les requêtes fournissent des informations plus détaillées que les esquisses. Leur contenu s'articule comme suit (le nombre de pages approximatif des anciennes mises au concours est indiqué entre parenthèses):

  • 1. résumé (max. 2 pages);
  • 2. problématique scientifique et importance pour la société (max. 2 pages);
  • 3. programme de recherche cohérent pour les quatre premières années: état des connaissances scientifiques, structure du PRN durant la première période, contribution ciblée à l’évolution de la recherche, valeur ajoutée obtenue par la coopération au sein du PRN, perspectives au-delà de la première période (max. 8 pages);
  • 4. planification des recherches des sous-projets: question relative à la recherche, état des connaissances scientifiques, propre contribution envisagée à l’évolution de la recherche, contributions aux problématiques générales du PRN (max. 6 pages par projet, bibliographie non comprise);
  • 5. maillage international et insertion dans les activités de coopération des scientifiques suisses (max. 2 pages);
  • 6. objectifs et plan de mesures concernant le transfert de savoir et de technologie et partenaires de coopération à l’extérieur du PRN (max. 4 pages);
  • 7. objectifs et plan de mesures pour la promotion de la relève et l’encouragement des femmes (max. 4 pages);
  • 8. objectifs et plan de mesures pour la communication (max. 2 pages);
  • 9.  mesures structurelles (max. 3 pages);
  • 10. structure de l’organisation et déroulement des processus (max. 6 pages);
  • 11. justification du budget pour les quatre premières années;
  • 12. annexes:
    a. liste des responsables des sous-projets et titre des projets,
    b. CV (max. 2 pages) et liste des publications des cinq dernières années de la directrice ou du directeur du PRN, de son ou sa remplaçant-e et des responsables des sous-projets (1 fichier par personne),
    c. budget pour la première période,
    d. lettre de soutien de l’institution hôte (y compris formulaire sur les mesures structurelles et les prestations propres).

 Il faut à nouveau joindre une lettre de soutien de chaque institution hôte, avec un contenu actualisé par rapport à l'étape de l'esquisse.

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2nd stage: submission of proposals
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​By comparison with pre-proposals, proposals are distinguished by a greater degree of detail. The content is structured as follows (indication of page numbers is based on previous calls):

  • 1. Summary (max. 2 pages)
  • 2. Scientific question and its relevance for society (max. 2 pages)
  • 3. Coherent research programme for the first 4 years: state of the art, structure of the NCCR for the first phase, intended contributions to the state of the art, added value created by the NCCR cooperation, outlook beyond the first phase (max. 8 pages)
  • 4. Research plans for the individual projects: research question, state of the art, intended own contributions to the state of the art, contributions to the overall questions of the NCCR (max. 6 pages per project, excl. bibliographical references)
  • 5. International integration and embeddedness in international scientific cooperation activities of the Swiss Confederation (max. 2 pages)
  • 6. Goals and action plan in the field of knowledge and technology transfer; cooperation partners outside of the NCCR (max. 4 pages)
  • 7. Goals and action plan in the field of the advancement of young researchers and women researchers (max. 4 pages)
  • 8. Goals and action plan in the field of communication (max. 2 pages)
  • 9. Structural measures (max. 3 pages)
  • 10. Organisational structure and procedures (max. 6 pages)
  • 11. Justification of the budget for the first 4 years
  • 12. Annexes:
    a. List of the leaders of the individual projects and project titles
    b. CV (max. 2 pages) and list of publications over the past 5 years of the NCCR Director, the Deputy Director and the project leaders (one file per person)
    c. Budget for the first phase
    d. Letter of support from the home institution (including forms on structural measures and funding by the home institution)

A further letter of support from each home institution must be submitted at this stage; the content of the letter must have been updated since the pre-proposal stage.

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